Het nieuwe bouwen

Op het gebied van zelfbouwen worden enorme procentuele sprongen gemaakt, waardoor het lijkt alsof zelfbouw een enorme vlucht neemt. De werkelijkheid is natuurlijk dat er wel iets meer zelf gebouwd wordt, maar de sprong wordt feitelijk veroorzaakt doordat de andere markt is ingestort.

Het is ook niet zo dat zelfbouw iets is voor - ik kom er zelf vandaan - Brabanders die dichter bij België wonen en een kleine baksteen in hun maag hebben. Dat is in Almere wel bewezen. De achtergrond van de mensen blijkt wat betreft werk, opleiding en herkomst totaal verschillend. Dit loopt uiteen van de klussende doctorandus tot initiatiefrijke CPO-senioren. Zoals de gelegenheid de dief maakt, maken de omstandigheden de zelfbouwer; complimenten voor Almere! De motieven zijn verschillend, maar het geleverde maatwerk lijkt het belangrijkste te zijn naast de prijs-kwaliteitverhouding.

'Wordt het dan geen rommeltje omdat het welstandsvrij is?' vraagt de gemeente zich dan af? Dit noemde een spreker een Pavlov-koppeling, een automatische reactie; (C)PO is gelijk aan welstandsvrij. Met deze vrije interpretatie van de Pavlov-reactie bedoelde hij dat die koppeling voor veel gemeenten niet bestaat. Je hebt als gemeente zelf de keus hoeveel invloed je daar op wilt hebben. Aan de andere kant zijn mensen ook niet gek: ze willen graag een nette buurman, zodat de waarde van hun eigen huis niet daalt. Dus zelfs als er welstandsvrij gebouwd mag worden, wil een CPO-groep ook vanuit individueel belang dat het er een beetje knap bij staat.

Hoe start je nu zo'n groep? In hoofdzaak bestaan er twee startpunten: je hebt een locatie en je zoekt een groep of je hebt een groep en je zoekt een locatie. Blauwhoed heeft inmiddels aardig wat ervaring met wisselend succes.

In Berkel had men een groep gevonden maar haakte de helft af toen het serieus werd, in die zin dat er getekend moest worden bij het kruisje. Daarop heeft Blauwhoed het plan toch doorgezet met een tamelijk groot risico gezien de lage voorverkoop; dat is lef. Het resultaat is, en dat stelt me een beetje teleur, een gebouw met een standaard, nogal voorspelbare, uitstraling en kwaliteit die net zo goed zonder bewoners gemaakt had kunnen zijn.

Een ander Blauwhoed-voorbeeld is een specifieke groep: medewerkers van Chinese restaurants die aan hun pensioen toe zijn. Na flyeren op de Nieuwmarkt en andere PR-acties in Amsterdam heeft men met twee touringcars vol belangstellenden kansrijke locaties bezocht. Maar daar ontstond het probleem. De locaties waren vaak in handen van de gemeente en dan moet er dus aanbesteed worden. Wel een prachtig voorbeeld van hoe je een groep zoekt.

Hoe kom je nu aan die groep bewoners? Daar weet Nieuwbouw-nederland.nl meer van:

> Eerste les: de woonconsument is op zoek een locatie en niet andersom.
> Tweede les: 90% van je kopers woont in een straal van minder dan 15km van de locatie. Dan weet je meteen waar je moet zoeken.
> Derde les: de mens is een kuddedier, heb je ‚één schaap over de dam, dan volgen er meer. Zorg dat je de eerste 5% zichtbaar over de dam hebt en de rest komt vanzelf; zie ook het prachtige filmpje over group think.

Complimenten voor het Vastgoedjournaal, binnen een paar uur heel veel wijzer geworden!