DO OBS Pantarijn enthousiast ontvangen

Het definitief ontwerp (DO) van Openbare Basisschool Pantarijn in Utrecht werd enthousiast ontvangen door opdrachtgever SPO Utrecht. Martijn de Visser presenteerde vorige week het DO van OBS Pantarijn. Het bestuur was heel blij met het ontwerp van het nieuwe schoolgebouw. De nieuwe Pantarijn is duurzaam in alle opzichten, want zowel het gebouw als het onderwijs zijn straks toekomstbestendig. Het gebouw wordt gedeeld met hindoeistische baisisschool Shri Krishna, die volgens de hindoeïstische  ontwerpfilosofie wordt grealiseerd.

Een duurzaam gebouw voor duurzaam onderwijs
Het gebouwontwerp past helemaal bij de ambities van de Pantarijn. Er wordt hard gewerkt aan de voorbereiding duurzaam onderwijs. De flexibiliteit van het nieuwe gebouw, dat veel ruimte biedt om overal te leren, waarborgt de toekomstbestendigheid van de huisvesting.


Ruimte
De nieuwe Pantarijn telt straks in totaal negen lokalen. En er is ruimte voor groei met nog twee lokalen die later kunnen worden toegevoegd. Bijzonder is ook dat obs Pantarijn een atelier krijgt. Dat is een extra lokaal, dat verkregen wordt door iets ruimte in te leveren op de gewone klaslokalen, maar vooral doordat het team van Pantarijn afziet van een eigen personeelsruimte.


Archeologische locatie
De ontwerpperiode heeft relatief lang geduurd omdat sprake was van een complexe situatie waarvoor een oplossing gevonden moest worden. De noordgrens van het voormalige Romeinse Rijk, de Limes, loopt bijvoorbeeld dwars door het schoolgebouw, maar moest wel zichtbaar blijven. Het bouwterrein heeft een hoge archeologische waarde.

Bijzondere ontwerpopdracht
Architecten Martijn de Visser en Dorte Kristensen zijn er in geslaagd om een mooi schoolgebouw te ontwerpen. ,,We zijn heel tevreden met het resultaat en kunnen, net als het team, eigenlijk niet wachten tot het wordt gebouwd. Je zou kunnen zeggen: het was een moeilijke bevalling, maar het is een mooi kindje geworden!’’

Projectarchitect Martijn de Visser: “Ik vond het persoonlijk een heel bijzondere opdracht, er waren zoveel ogenschijnlijke tegenstrijdigheden… om twee zo heel verschillende scholen een gebouw te geven waar ze allebei blij van worden en dat toch een eenheid is... Het is uiteindelijk gelukt doordat we met elkaar in gesprek bleven, bleven zoeken naar wat ze gemeenschappelijk delen. We hebben er misschien wat langer over gedaan, maar nu is alles op zijn plek en goed doordacht. Dit gebouw staat voor dertig jaar.’’

Lees meer over het ontwerp op projectpagina