Op de voormalige locatie van de Lorentzschool in Leiden is een nieuwe school voor 900 leerlingen ontworpen. De school is gesitueerd rondom waardevol bestaand groen, dat het karakter vormt van het nieuwe openbare plein. Dit groen sluit aan op het groen aan de Van Vollenhovenkade.
Met het centrale thema ‘een rondom gevoel’ is in het ontwerp gezorgd voor oriëntatie, herkenning en fijnschaligheid voor de leerlingen.
De centrale plaatsing in het bouwblok en de alzijdige oriëntatie van de school maken de benadering van de basisschool tot een sfeervolle fijnschalige ervaring.
De allerjongsten, onderbouwers, betreden verspreid over drie plekken de school, waar zij vanuit hun domein van vier lokalen de school verder kunnen ontdekken. Middenbouwers en bovenbouwers benaderen de school ieder vanaf een eigen plein, waarna zij via het hart van de school direct naar hun eigen verdiepingen doorlopen.
Iedere leeftijdsgroep heeft een eigen verdieping om zich te ontwikkelen en ontplooien. Middels ‘huizen’ worden de verdiepingen ingedeeld in overzichtelijke fijnschalige ruimten. Verticale verbindingen van trappen en vides zorgen in de huizen voor wisselwerking tussen alle leeftijdsgroepen.
Centraal in de school ligt goed bereikbaar voor alle groepen het hart: aula en documentatiecentrum draperen met terrassen en trappen en bordessen rondom de gymzaal en verbinden alle verdiepingen. Deze multifunctionele ruimte wordt tijdens maandelijkse toneelvoorstellingen omgetoverd tot een feestzaal met foyer, tribune en toneel.
Het ontwerp bevat de architectuur en het interieur.
publicaties
Designing for Education, 2011, p163-165