In 2003 is in het centrum van Enschede de grootste ondergrondse garage van Nederland aangelegd, ontworpen door atelier PRO. De garage voor 1700 auto’s en 1000 fietsen maakt deel uit van het door West 8 gemaakte stedenbouwkundig plan voor het Van Heekplein, waaraan onder andere verschillende grote warenhuizen en een casino zijn gelegen.
Om overzicht en een goede oriëntatie te realiseren, is deze ondergrondse wereld opgevat als een grote openbare ruimte. Centraal in de garage ligt onder het Van Heekplein, een tweede plein. Aan dit plein liggen de verschillende ‘parkeerkamers’ met ieder hun eigen kleur, verlichtingsplan en stijgpunten naar de bovenliggende winkels. Naast dit onderscheid in kamers wordt er ter oriëntatie bij de toegangsroute en de openbare stijgpunten, daglicht naar binnen gehaald tot in de onderste parkeerlaag.
Meer dan een decennium later is besloten de Van Heekgarage met het nieuwe Medisch Spectrum Twente te verbinden. Het uitgangspunt van de gemeente Enschede om een tapis roulant naar het MST te leiden, is wederom verwoord in een ontwerp van atelier PRO. Door het rollend pad worden bezoekers van het MTS (ziekenhuis) die parkeren in de Van Heekgarage, comfortabel naar het ziekenhuis geleid. Op deze manier wordt de overcapaciteit aan parkeerplekken, welke bestaat in het oostelijk deel van de garage (Twentec), benut.
In het westelijke gedeelte van de garage zal een doorbraak gemaakt worden in zuidelijke richting. Van hieruit wordt een tunnel richting het MST aangelegd. Deze tunnel zal voorzien worden van een tapis roulant in beide richtingen met een naastgelegen voetgangerspad. De tapis roulant ligt geheel onder de grond, verdiept onder de bestrating, op het niveau -2 van de Van Heekgarage en wordt ook op dit niveau aangesloten op de entree van het ziekenhuis.
Op de plek van de doorbraak in de garage wordt een nieuw stijgpunt voorzien met trap en lift. Dit stijgpunt zorgt voor licht in de tunnel. Tevens ligt dit punt op maaiveldniveau centraal op een kruispunt van verschillende looproutes te midden van een nieuw aan te leggen groen plein. De positie van het stijgpunt ligt zo dicht mogelijk richting het casino en belemmert de zichtlijn van het Loenshof richting het ziekenhuis zo min mogelijk.
Tenslotte wordt de start van de route in de garage gemarkeerd door een goed verlichte en duidelijk herkenbare entreehal waar duidelijke informatie over de te volgen route zal worden opgenomen. Halverwege de beglaasde gangzone is in de garage een tweede op/afstappunt mogelijk. Gedurende de gehele route is het belangrijk dat mensen zich op hun gemak en veilig voelen. Daarom is er gekozen voor materialen die licht, kleurrijk en vriendelijk zijn, maar tegelijkertijd ook stoer en ruig. Op een aantal plekken wordt daglicht naar beneden gehaald, waarbij het midden en het eind van de tunnel gemarkeerd worden door extra daglicht. In basis zorgen indirecte verlichting en kunstverlichting voor een aangenaam contrast.
publicaties
'Ruim 1650 auto's onder het Van Heekplein', De Onderbouwing, 2009, p40