Ontwerpbespreking Jeddah

In februari van dit jaar hebben wij ons samen met Al Kayan uit Saoedi Arabië en Handassia uit Egypte gepresenteerd op de onderwijsbeurs van 2013 in Riyadh. Wij hebben ons gedurende die tijd ook gepresenteerd aan verschillende bedrijven en ingeschreven met onze partners voor het kantoor van Saudi airline human resource and finance building in Jeddah. Tot onze vreugde zijn wij voor deze opdracht geselecteerd. 

Wij zijn nu op reis naar Jeddah voor onze eerste ontwerpbespreking met de opdrachtgever en wij bekijken natuurlijk de locatie. Wij verlaten even de letterlijke en figuurlijke kou van Nederland op weg naar 21 graden 's avonds, 31 graden overdag. Het is gelukkig winter hier en dat houdt het aangenaam. Riyadh is een asfaltpatroon in een grote zandbak. Jeddah ligt aan zee. is daardoor een stuk mooier maar wel vochtiger.

Jeddah is een stuk vrijer dan Riyadh. De religieuze politie heeft hier niet zo veel te vertellen.De regels met betrekking tot sluiers en het scheiden van mannen en vrouwen zijn hier wel hetzelfde maar ze worden luchtiger opgepakt. Jeddah is gewoon wereldser en dat zal te maken hebben met de haven aan de Rode zee. Je kunt als stad niet immuun zijn voor invloeden van buitenaf als je een belangrijke haven hebt. Alleen de Japanners hebben dat lang volgehouden door alle buitenlanders de toegang tot het land te ontzeggen. Daarbij werd iets meer dan 200 jaar een uitzondering gemaakt voor de Nederlanders die op een eiland voor de kust mochten komen om van daaruit te handelen.  Het eilandje Dejima was vanaf 1641 tot en met 1859 een Nederlandse handelspost, en het enige contact tussen de westerse wereld en het afgesloten Japan. 1x per jaar werd men geacht de keizer te bezoeken om meer dan 1000 km verderop spontaan zorgvuldig bestelde cadeaus te gaan bezorgen.

De eerste bespreking voor Saudi Airlines met de opdrachtgever begint een uur later dan de planning en het is weer met andere personen dan wij verwacht hadden, maar de belangrijkste man die de beslissingen neemt was er. Morgen komen wij terug en krijgen wij het Programma van Eisen en dan kunnen wij aan de slag met als doel om 1/2 mei een schetsontwerp te kunnen presenteren. Bij de foto's zit ook de locatie voor het nieuwe gebouw voor Saudi Airlines, wat je noemt een zicht locatie, al is er nu buiten de bomen en een schutting nog niet veel te zien.