Metis Montessori Lyceum geopend door André Kuipers

Soms heb je als bureau ontzettende mazzel. Je mag aan het Oosterpark in Amsterdam de uitbreiding van een school ontwerpen. En dan komt het er ook nog relatief snel, omdat heel Amsterdam was vergeten bezwaar te maken tegen de bouwvergunning. Dit terwijl als je in Amsterdam bij regen een te grote paraplu openvouwt er al een bezwaarcommissie wordt opgericht. Maar dan ineens, na een intensief bouwproces, staat er iets heel bijzonders. Op een delicate plek, aan de rand van het Oosterpark, in de bocht aan de Mauritskade, staat de uitbreiding van het Metis Montessori Lyceum. Op zichzelf is de uitbreiding zeer eigenzinnig en toch vormt hij op een wonderlijk manier een mooi geheel met de 19e -eeuwse school en de daarbij behorende dienstwoning. Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik houd erg van uitbreidingen die niet tot een contrast leiden maar die samen met het bestaande een nieuw geheel vormen. Na een pittig bouwproces staat de school er, al moet het kunstwerk nog gemonteerd worden op de gevel en is de skatebaan nog in opbouw.


Dan eindelijk kan de school open
“Vanaf de maan gezien zijn wij allen even groot”. Zo introduceerde de wethouder Multatuli tijdens de opening van de nieuwbouw. En dan heb je, denk ik, ook te pakken waar Metis Montessori Lyceum zich onderscheidt; Het Metis Montessori Lyceum wil haar leerlingen opleiden tot wereldburgers. Bij de opening blijkt dan ook nog ineens dat Andre Kuipers hier ooit op school gezeten heeft en met zichtbaar plezier langs komt om de school te openen. Als het opleiden van leerlingen tot wereldburgers in de genen van de school zit, dan is het bij André Kuipers destijds een beetje uit de hand gelopen. Hij is buiten de wereld geweest. Kuipers luisterde als kind naar een herhaling van het hoorspel Sprong in het heelal en dat is nooit meer goed gekomen. Voor altijd verknocht aan de ruimte en de aarde omdat hij die zo mooi vanuit de ruimte kon zien. Maar hij heeft ook altijd een band gehouden met dit stuk Amsterdam en hij schakelt moeiteloos over op Amsterdams, hoewel je dat natuurlijk altijd wel een beetje in zijn tongval hoort. Zelfs destijds vanuit de ruimte.

André Kuipers kan meesterlijk vertellen en met een goed gevoel voor humor. Hij is opgegroeid in een heel klein flatje in Amsterdam Zuidoost van de jaren zestig. Dat was toen zijn wereld. Vanuit Amsterdam Oost maakt hij dan wel eens een uitstapje naar een compleet andere wereld, Amsterdam Zuid; “daar woonden hele vreemde mensen, mensen met een piano in huis”. En dat voor iemand die overal geweest is en vele beroemdheden de hand heeft geschud. Als eerbetoon aan deze wereldburger is het science lab van Metis Montessori Lyceum naar hem vernoemd en daar vond natuurlijk de feestelijk opening plaats. De grote aula blijkt zo maar, schat ik, 500 mensen te kunnen hebben. Hier kun je als school nog eens een feestje geven.

Australia’s Campfires, Caves and Watering holes
Dorte Kristensen van atelier PRO hield een vlammend betoog over de wijze waarop de onderwijsvisie van het Metis Montessori Lyceum en het gebouw met elkaar verweven zijn. Het gebouw is bij uitstek geschikt voor het concentratieniveau die leerlingen nodig hebben. Campfires, Caves en Watering holes. Dit is wat elke school nodig heeft, De Watering holes; een plek om elkaar te ontmoeten en te kletsen. De Caves; een plek om je terug te trekken om zelf te kunnen werken. En dan de Campfires; waar je samen bent en luistert naar iemand die vertelt. Voila, de essentie voor het maken van een goede school. Vrij naar een inspirerend artikel van Ann W. Davis and Kim Kappler-Hewitt met de titel Australia’s Campfires, Caves, and Watering holes.

Met een omlijsting met wereldmuziek
Ik ben dan wel gek op architectuur maar ik noem toch graag ook de muzikanten, de Griekse band Trio Harmani. Want normaal gesproken is het maximale bod bij een opening een beetje confetti en wat ballonnen, maar hier was een kort en krachtig programma met aan het eind een muziekgezelschap waardoor voor mij, in ieder geval, het feest compleet werd. Een mooie plek, heel veel enthousiaste vrolijke leerlingen, leraren en belangstellenden en dan ook nog eens mooie muziek.

Dank dus iedereen die dit alles mogelijk heeft gemaakt.

 

Ernstjan Cornelis