Work in progress: op atelierbezoek bij Olphaert den Otter

Het site specific kunstwerk voor het Berlage Lyceum wordt steeds indrukwekkender! De afgelopen maanden werkte kunstenaar Olphaert den Otter verder aan zijn serie muurschilderingen voor ons renovatieproject van een middelbare school in Amsterdam - de oplevering van de eerste fase wordt eind dit jaar verwacht. In de tussentijd gingen we opnieuw op atelierbezoek, en waren wéér diep onder de indruk van zijn werk.

Voor wie de eerdere blogposts gemist heeft, hierbij meer informatie over het kunstwerk én het project:


Over Olphaert den Otter

Olphaert den Otter staat als kunstenaar bekend om zijn engagement. Zo werkt hij al sinds 2009 aan een serie over de impact die de mens heeft op de wereld, met de vier elementen als uitgangspunt. Tegelijkertijd focust hij in zijn schilderijen ook vaak op natuurverschijnselen waar we (nog) geen invloed op (lijken te) hebben – wolkenluchten, de dag, de nacht en de overgangen daartussen.

Met zijn werk voor het Berlage Lyceum, ‘Een Onvergetelijke Dag’, reageert hij op twee bestaande fresco’s in het gebouw, maar reflecteert hij ook op het heden. Over de vier wanden van de entreehal komt een fries met wolkenluchten dat de loop van de dag volgt, met daarin een aantal tondo’s. In deze tondo’s kijkt Den Otter naar de natuurlijke wereld, van het kleinste tot het grootste niveau, van insectenleven tot oceaanstromen. Tegelijkertijd werpt hij ook een blik op de keerzijde van onze activiteiten – met brandende zeppelins, hoogovens, Amsterdam in vogelvlucht  – en neemt daarmee ons leven onder de loep.

Twee van de tondo’s gaan juist over de toekomst, over de dromen van de leerlingen. Zo is een gelaagd werk ontstaan dat de leerlingen aan het denken zet, zonder direct een oordeel te vellen. Tegelijkertijd kan het werk ook een rol spelen in de onderwijs, bijvoorbeeld bij lessen kunst, aardrijkskunde of biologie.


Over het Berlage Lyceum

Het Berlage Lyceum is gevestigd in een monumentaal complex uit 1924 dat onderdeel is van Plan Zuid, en dat bestaat uit twee  gebouwen in de stijl van de Amsterdamse School. Eén van de belangrijkste uitgangspunten van deze stijl was de verbinding tussen architectuur en kunst, iets wat hier onder meer naar voren komt in de gevelsculpturen en de glas-in-lood ramen. Ook werden twee kunstenaars gevraagd om een wandschildering te maken; voor de praktijkgerichte driejarige HBS schilderde Joop Sjollema in 1929 een ode aan de arbeid – ‘De Cyclus der Seizoenen’, voor de vijfjarige handelsschool koos Peter Alma in 1932 het thema ‘De Handel en haar Transportmiddelen’.

Allebei deze wandschilderingen zijn én blijven  te zien op hun oorspronkelijke locaties - de hallen op de eerste verdieping. Maar een vernieuwde school – met ander onderwijs en andere uitgangspunten dan in 1924 – vraagt ook om een nieuwe kunstopdracht, een opdracht voor een kunstwerk van nú. Het site-specific werk van Den Otter is dat ten voeten uit.

Filmmaker Jeanne van der Horst werkt momenteel aan een documentaire over Den Otter én dit kunstproject.

Detail
Detail