‘Droom groter, bereik meer’: interieurs op maat voor het Calandlyceum
Maar hoe help je leerlingen op de middelbare school om groter te dromen? Om school (ook) leuk te vinden? Onder meer door ze serieus te nemen – óók bij het ontwerpen van een schoolgebouw. Voor het Calandlyceum in Amsterdam (2024) creëerde atelier PRO daarom een nieuw interieurconcept dat dat gevoel op alle fronten uitstraalt, en dat tegelijkertijd ruimte biedt aan de vernieuwde onderwijsvisie van de school.
Het Calandlyceum is gehuisvest in een gebouw dat typisch is voor de jaren nul. De school vroeg ons een beeldkwaliteitsplan op te stellen dat als basis kon dienen voor een toekomstige verbouwing, en om als case study alvast de interieurs te ontwerpen van de belangrijkste ruimtes: de mediatheek, de aula/kantine, de entree en de centrale trap.
Het interieur was oorspronkelijk uitgevoerd in drukke, uitgesproken kleuren; daardoor voelde het gebouw kinderachtig aan, met een uitstraling die niet zozeer paste bij pubers maar bij peuters - en ook niet bij de huidige ideeën over het onderwijs. In ons ontwerp maken we juist gebruik van volwassen kleurstellingen, om te laten zien dat we de leerlingen serieus nemen - en tegelijkertijd ook rust te creëren.
Daarnaast kozen we bewust voor natuurlijke materialen, betere verlichtingen en een frisse, mooi afgewerkte uitstraling - in plaats van een gebruiksbestendig, minimaal interieur. Hierdoor zijn de leerlingen trots op hun gebouw, en er daardoor ook zuiniger op.
Vooral de mediatheek was een belangrijke ingreep: vóór de verbouwing was er namelijk helemaal geen mediatheek op het Calandlyceum. Deze nieuwe ruimte kreeg van ons een uitnodigende look-and-feel, met open, hoge kasten, mooi licht en verschillende soorten studieplekken.
De lijfspreuk van de school - ‘Droom groter, bereik meer’ – vormde daarbij een belangrijk uitgangspunt. Niet alleen in de mediatheek - dé centrale plek waar dit meest voelbaar is - maar bijvoorbeeld ook in het lichtkunstwerk in het trappenhuis.