Atelier PRO ontwerpt nieuw boarding house in Moskou

Ten zuiden van Moskou in het glooiend ijstijdlandschap ontwerpt atelier PRO een nieuw boarding house voor de Internationale School Letovo. Toen ruim 25 jaar geleden de Sovjet Unie uit elkaar viel is het onderwijs min of meer in het oude systeem gebleven. Dat was aanleiding om een radicale omslag te zoeken voor vernieuwend onderwijs. Dit initiatief kwam van ondernemer en weldoener Vadim Moshkovich. Hij vond dat er een school moest komen bestemd voor getalenteerde kinderen uit heel Rusland. Ieder kind moest toegang kunnen krijgen tot het allerbeste onderwijs, ongeacht de financiële draagkracht van de ouders. Een groep bevlogen mensen uit het onderwijs deed wereldwijd onderzoek naar ambitieuze onderwijsprogramma’s die de jongeren helpen in de persoonlijke ontwikkeling van 21st century skills.


Campus Letovo School Moskou
En zo ontstond in 2018 de 20 hectare high end schoolcampus Letovo School, ook door atelier PRO ontworpen, in het nieuwe stadsdeel van Moskou, Sosenskoye. De schoolcampus beschikt over een keur aan voorzieningen voor onderwijs, wonen, sport en ontspanning. De ingebruikname verliep gefaseerd en inmiddels zijn er duizend scholieren. Dat er grote vraag was naar vernieuwend onderwijs bleek wel uit de enorme hoeveelheid aanmeldingen. Deze overtrof de verwachtingen en vroeg om meer huisvestingscapaciteit. Op deze een Internationale School zitten veel scholieren intern omdat ze van ver komen. Er moest een nieuw woongebouw voor leerlingen bijkomen.

 

Meer dan een woongebouw 
De nieuwe boarding house is een hub bestemd voor 327 kinderen van de bovenbouw in de leeftijd van 15 tot 18 jaar. Het ontwerp is afgestemd op wensen van jongeren in de ontwikkelfase naar volwassenheid.  De boarding houses van Letovo hebben standaard kamers met vier kinderen. Maar omdat jongeren in deze leeftijdsgroep grotere behoefte aan privacy, zijn de kamers bestemd voor één persoon of twee personen. Het hele woongebouw is ruimer opgezet. Op elke verdieping appartementen waar de beheerders en hun gezinnen wonen.
Naast meer privacy is er volop ruimte voor sociaal contact. De hub is dé plek waar de leerlingen elkaar kunnen ontmoeten, samen kunnen loungen en ontspannen.  De hub is centraal geplaatst op de begane grond en 1e verdieping. Het is de huiskamer voor de leerlingen met daaraan gekoppeld gemeenschappelijke ruimten. Ook zijn er enkele kantoorruimtes voor de administratie van de boarding house, spreekkamers voor psychologische begeleiding en monitoring door mentoren. Bij de hub in een grote keuken en grote eetkamer leren kinderen zelf koken en schoonmaken. Ook komen er voorzieningen waar ze zelf hun kleren wassen. De oudere kinderen leren hier eigenlijk hoe ze zich moeten voorbereiden op hun volgende stap naar zelfstandig wonen.

 

Geknikte bouwmassa in het glooiende landschap
Het woongebouw ligt in een glooiend landschap dat vanaf de snelweg hellend afloopt naar de rivier met aangrenzend bos. Het doel van de S-vorm is een optimale inpassing van de bouwmassa met terrassen in de ‘dorpsschaal’ van de campus. De bouwmassa van het woongebouw volgt de hoogtelijnen van het landschap. De gebouworiëntatie biedt de meest voordelige lichtinval van de zon op de kamers, zoals dat in Rusland een belangrijke voorwaarde is bij gebouwen voor kinderen.  De geknikte S-vorm van het gebouw heeft een overstek georiënteerd richting de snelweg aan de noordzijde. Dat doet denken aan een slang met opgeheven kop. De staart beweegt zich richting boszijde geleidelijk omlaag naar een hoogte die overeenkomt met de andere dorms op de campus. De getrapte opbouw van het ontwerp zorgt voor maximale ruimte en inpassing in de het golvende landschap. De oriëntatie levert aan beide gebouwzijden een mooi vrij uitzicht. Gebouwvorm en -oriëntatie zijn bovendien gunstig met het oog op eventueel toekomstige ontwikkelingen.


Solide bouwstructuur en slimme flexibele indeling en logistiek binnen het gebouw
Op de campus hebben jongens en meisjes gescheiden afdelingen binnen het woongebouw maar men wilde ook flexibiliteit. Soms zijn er meer meisjes dan jongens. Door één hoofdtrappenhuis waarbij twee trappen als een wokkel om elkaar draaien krijgen jongens en meisjes elk een eigen trap. Deze opzet biedt flexibiliteit bij wisselende jongens-meisjes verhouding in de toekomst; een jongensdorm kan eenvoudig veranderd worden in meisjesdorm en andersom en steeds die scheiding hanteren. Het interieur wordt bepaald door de ruimtefunctie. De hub krijgt een kleurrijk en dynamische sfeer, terwijl de kamers een rustgevende en kalme inrichting krijgen.


Materialisatie
Het uiterlijk van de gevel maakt het gebouw herkenbaar als campusonderdeel maar sluit vooral ook aan op het ensemble van gebouwen op de rest van de campus. Het is onderscheidend omdat het namelijk geen gebouw is om alleen te slapen maar een plaats waar kinderen voorbereid worden naar volwassenheid, eigenheid is verwacht.
Er wordt een zelfde baksteen gebruikt als het hoofdgebouw van de school. Die is lichter dan de steen die tot nu toe gebruikt werd bij de andere boarding-gebouwen, wat zorgt voor een lichte toevoeging in het totaalbeeld. Door een spel van metselwerk ontstaan banden die steeds verspringen, waardoor het ritme van vlechtpatroon ontstaat. Door de ligging aan het uiteinde van de campus wordt de eigenheid versterkt.

 

Naar verwachting wordt het ontwerp rond december 2020 afgerond.