Het Caland Lyceum is bezig met transformatie van haar onderwijsvisie en haar positionering in het Amsterdamse onderwijslandschap, en het huidige interieur past niet meer bij wat de school nu nodig heeft; atelier PRO is daarom gevraagd te onderzoeken wat er binnen het bestaande gebouw, met eenvoudige ingrepen, mogelijk was om de architectuur beter te laten aansluiten. Naar aanleiding hiervan hebben we een beeldkwaliteitsplan opgesteld voor de school, met nieuwe materialen en kleurstellingen, dat als handvat kan dienen voor de toekomst.
Als eerste stap, case study en voorbeeld hebben we, met het beeldkwaliteitsplan als uitgangspunt, een nieuw interieur ontworpen voor de mediatheek, de aula, de entree en het centrale trappenhuis. Vooral de mediatheek was een waardevolle - en ook noodzakelijke – ingreep: vóór de verbouwing was er namelijk geen mediatheek op het Caland Lyceum, terwijl dit binnen het huidige onderwijs wel een must is. Deze ruimte heeft een uitnodigende uitstraling gekregen, met open, hoge kasten, mooi licht en verschillende soorten studieplekken.
Het oorspronkelijke ontwerp ging uit van felle, drukke kleuren, die de school een kinderachtige uitstraling gaven – een uitstraling die niet past bij de leeftijd van de leerlingen en bij de nieuwe onderwijsvisie. In ons nieuwe ontwerp maken we juist gebruik van een meer ingetogen, volwassen kleurstelling, om zo te laten zien dat de leerlingen serieus genomen worden - en tegelijkertijd rust te creëren. Daarnaast kozen we ook voor natuurlijke materialen, betere verlichtingen en een frissere uitstraling.
Een belangrijke uitgangspunt in ons ontwerp vormde de lijfspreuk van de school: ‘Droom groter, bereik meer’, iets wat bijvoorbeeld terugkomt in de centrale positie die we de mediatheek hebben gegeven, en in de kunst in trappenhuis. Zo ligt er nu een voorbeeld voor de toekomst, voor een interieur dat op maat is van leerlingen, docenten en het onderwijs