Het nieuwe onderwijscomplex is opgezet als een compact gebouw, met een rigide stramien met diepe vleugels – dit vanwege duurzaamheid, maar ook om zoveel mogelijk bomen in de omgeving te kunnen behouden. Leerlingen van het Sint Joris komen het gebouw binnen in de ruim opgezette aula over drie lagen, met een tribunetrap. Deze aula is het hart van de school waaromheen alles gebeurt, en waarvan uit de verschillende vleugels ontsloten worden. Door deze opzet over drie lagen, met een daklicht als bekroning, zorgt de aula ook voor voldoende daglicht in het gebouw.
De verschillende vakgebieden – BINAS, kunst, talen, topsport, wiskunde en maatschappij - hebben ieder een verdieping in één van vleugels, en liggen allemaal rond hun eigen leerplein, waar leerlingen op een andere manier onderwijs kunnen volgen. Daarnaast heeft de school een grote theaterzaal en speciale ruimtes voor Drama en Muziek, een Open Science Lab waar leerlingen onder toezicht BINAS experimenten kunnen doen, een grote sportzaal die in drie delen kan worden gesplitst en een bijzondere zaal voor beweging; de grote sportzaal heeft een aparte ingang en kan dus gehuurd worden door derden. Last but not least: ook de kantoren van de scholenkoepel, Parmant, worden onderdeel van de nieuwbouw.
Bij het Sint Joris College met haar 1.700 leerlingen komt Helder, een school van 200 leerlingen met een Autistische Spectrum Stoornis en/of AD(H)D. Dit zijn leerlingen die als ze ouder zijn ook deels les volgen op Sint Joris, om als ze daar aan toe zijn volledig in te stromen. Leerlingen op Helder hebben wel een eigen entree en een eigen schoolplein, om zo tussen de lessen door een rustige, prikkelarme plek te hebben. Door deze opzet is de koppeling tussen het Sint Joris College en Helder binnen het gebouw belangrijk. Helder zit in één van de vleugels aan de aula, over twee van de drie verdiepingen; daarboven en daarnaast liggen de lokalen van het Sint Joris, en dat is bewust, want we benaderen Helder niet als aparte school maar als een ‘geïntegreerd’ deel van het geheel.
Het ontwerp voor Helder was een zoektocht naar de rust en ruimte die de leerlingen met ASS en AD(H)D nodig hebben en het maken van verbinding; omdat veel leerlingen van Helder betavakken volgen, liggen de vleugels voor wiskunde en BINAS het dichtste bij, om zo een eerste hindernis weg te nemen. Helder heeft daarnaast echter ook eigen ruimtes. Omdat klassen kleiner zijn, zijn daarbij ook de lokalen kleiner; ook is er minder vraag naar vrije werkruimte maar meer behoefte aan concentratiewerkplekken, en is er ook een centrale positie ingeruimd voor het kantoor van de orthopedagoog die de leerlingen intern begeleid. Door de toepassing van horizontale ramen en kleuren di we samen met de leerlingen kiezen, zijn er ook minder bronnen van afleiding.
Vanwege de ligging in een bosrijke, parkachtige omgeving was ook het landschapsontwerp een belangrijk onderdeel van het project – en tegelijkertijd ook een opgave waar we op een nauwkeurige manier mee om zijn gegaan; zo gaan we alle bomen terugbrengen, een groene fietsparkeerplaats creëren en de vleermuizen herhuisvesten.