Het kloeke baksteengebouw heeft een sterke eigen vorm en plaats en past in de korrelgrote van de bebouwing van de omgeving. Nieuwland is een wijk met open stedelijke ruimten met solitair gebouwen. Deze gebouwen hebben verschillende richtingen en rooilijnen die bepalend zijn voor de bouwmassa van het Kindcentrum. De schaal van de omliggende gebouwen wordt verkleind in het schoolgebouw. Het bouwvolume heeft een u-vorm met een intiem plein. Aan de buitenzijde is het de stoere baksteen, maar aan de binnenzijde van de u heeft het gebouw lichtgrijs stucwerk. Het gebouw ligt in een parkachtige omgeving. Het groene continuüm van de omliggende wijk loop rond de school door.
Enerzijds is het stevige gebouw, dat de overgang vormt in schaal van groot naar klein, anderzijds zijn het de intieme scholen daarbinnen met elk een eigen entree, karakter en sfeer. Er is bijzonder aandacht aan de entrees geschonken, in samenspraak met de ideeën en visies van iedere gebruiker. Bij voorbeeld, is de entreepartij van Ababil door middel van een geperforeerd stalen scherm aangeduid (lasertechniek). Het motief daarvan is afgeleid van een moskee in Fez, Marokko. De bron van de vormgeving van het entree van Taaltuin vindt PRO in een gehechte schilderij die door een van de leerkracht ooit is gemaakt. Deze bijzondere elementen vinden hun echo aan de binnenzijde van het gebouw terug, op vloeren en wanden.
Aan de buitenzijde, de scholen onderscheiden zich verder door geperforeerd raamschermen met bijzondere geometrische patronen en basiskleuren. De Islamitische school heeft drie tinten azuur blauw in haar kleurenpalet, de openbare school heeft verschillende aardentinten. Bij de Islamitische school zijn de patronen geïnspireerd op binnen ramen van een moskee vlakbij Cairo, Egypte, de openbare school heeft een organische variant hierop.
Het Kindcentrum is voor de wijk het cultureel middelpunt en heeft een belangrijke symbolische en functionele betekenis voor de buurt.